– Egy grafikus vallomása a részletekről
I. Egy mondat, ami bennem maradt
„Amit az én könyvemhez készítettetek, nagyon szépek, imádom! Hálás vagyok értük, mint az összes illusztrációért!”
– írta nemrég az egyik szerző, akivel együtt dolgoztunk. Ez a mondat napokig ott maradt velem. Nem csak azért, mert jólesik, ha visszajeleznek – hanem mert többről szól. Arról, hogy a kép nem tűnt el a lapozással. Maradt benne valami, amit újra meg lehet nézni. És ami miatt a szerző – és vele az olvasó is – újra visszatér.
Gyerekkönyv-illusztrátorként ez a legnagyobb célom: hogy a kép ne „leírja” a történetet, hanem újra elmesélje – akár évek múlva is.
És nem, nem azért, mert változik. Hanem mert mi változunk.
II. Az újralátás művészete – mitől él egy kép újra és újra?
Minden illusztráció, amit készítek, egy láthatatlan kérdést is feltesz:
Mi marad meg belőle, ha már nem nézzük?
A mesék természete ugyanis nem egyirányú. Visszatérünk hozzájuk. Újraolvassuk, újraértelmezzük – egyedül, gyerekként, szülőként, nagyszülőként. És ilyenkor minden más lesz. Mert egy hároméves mást lát egy képen, mint egy hatéves. Egy tízéves már a történet ívét keresi. Egy felnőtt pedig gyakran a saját gyerekkorát.
És ha a kép jól van megkomponálva, akkor minden életkorban mond valami újat – anélkül, hogy megváltozna.
III. A rétegzettség építése – avagy hogyan mesél a technika?
- Kompozíció – fókusz és felfedezés egyensúlya
Az első döntésem mindig az: Hova essen a szem először? És merre kalandozzon utána?
Egy jó illusztráció nem egy szép kép – hanem vizuális útvonal, amit be lehet járni.
- Előtérbe kerülhet a főszereplő – de mindig hagyok elrejtett utalásokat a háttérben.
- A kép szélén gyakran helyezek el finom, második szinten értelmezhető motívumokat – egy tárgyat, egy árnyékot, egy szimbólumot, ami akár a mese későbbi részére utalhat..
- A térkezelés sem csak dekoráció: a mélység, a magasság, a távlat érzelmi jelentést is hordoz.
- Színdramaturgia – a hangulatok finom irányítása
A színek nemcsak díszítenek – irányítanak. Hangulatot adnak, fókuszt terelnek, időt szabnak.
Egy szűk színpaletta – amikor kevés, egymáshoz közeli árnyalattal dolgozunk –
csendesít. Lassítja a néző tekintetét.
Olyan érzést kelt, mintha beljebb kellene hajolni a képbe, türelmesebben nézni. Ez jól működik elmélyülő, érzelmes vagy álomszerű jeleneteknél.
Egy harsányabb, erőteljesebb színvilág ezzel szemben lendületet visz a jelenetbe. A gyerekek azonnal reagálnak rá – mintha a kép megszólítaná őket.
A kontrasztok is ebben segítenek. Egy éles fény–árnyék határ például egyből fókuszt ad.
De néha épp az a hatásos, ha nem mondjuk meg túl erősen, hová kell nézni.
A lágy kontraszt, az átmenetek és visszafogott különbségek egyfajta titokzatosságot visznek a képbe. A néző nem egyből találja meg, amit keres – és épp ettől marad ott tovább.
- Rejtett történetek – motívumok, szimbólumok, visszatérő elemek
Néha egy kis motívum – mondjuk egy madár, egy játék, egy növény – végigkíséri az egész könyvet. Nem mindig látványosan. De ott van.
Ez az, amit egy gyerek talán az ötödik olvasásnál vesz észre: „Nézd! Ugyanaz a virág volt a padláson is!”
Ilyenkor a gyerek nem csak néz, hanem felfedez. És ez a pillanat az, amikor a kép történetté válik a néző fejében. Ettől marad meg. Ettől lesz emlékkép.
IV. Amit egy jó illusztráció „tud”, ha igazán jól van megalkotva:
- Újranézhető – nem fárasztó, és néha új élményt is adhat…
Egy jól megtervezett meseillusztráció nem „elfárasztja” a tekintetet, hanem mindig hívja – de más irányba.
Nem ismétlés, hanem élő kapcsolat: új helyzetben, új életkorban, új érzéssel mást észlelünk belőle.
És ettől válik a könyv nem csak olvasmánnyá, hanem társává a gyerekkornak.
- Életkori átjárhatóságot biztosít – egy kép több korosztálynak is élményt ad, más-más szinten
Egy hároméves még a színekhez vonzódik. Egy ötéves felfedezi a szereplők érzéseit. Egy tízéves már észreveszi az utalásokat, ismétlődő motívumokat. A felnőtt pedig felismeri benne saját gyerekkori világát.
Az igazán jól megkomponált illusztráció nem zár be egyetlen értelmezést – hanem rétegez.
- Érzelmi lenyomatot hagy – nemcsak illusztrál, hanem meghangolja a történetet
A kép első benyomása nem a részletekből jön, hanem a hangulatból.
Egy jól megválasztott színvilág, egy mozdulat, egy elhelyezés érzelmi atmoszférát teremt – még mielőtt a szavak eljutnának az olvasó tudatáig.
A kép már akkor elkezd mesélni, amikor a könyv még ki sem nyílt.
V. Miért fontos ez a megrendelő szemszögéből?
Ha könyvet adsz ki – legyen az saját meséd vagy kiadói sorozat része –, egy illusztráció nem csak látványt ad. Identitást.
Az első képek az olvasó fejében gyakran a képek, nem pedig a mondatok. Ezek formálják a hangulatot, az emléket – és sokszor ezek hívják vissza a gyereket az újraolvasásra.
A Galantusz Grafika műhelyében pontosan ilyen képeken dolgozunk:
- újranézhetőek,
- életkori átjárhatóságot biztosítanak,
- és érzelmi lenyomatot hagynak – mert hiszünk abban, hogy a kép is nevel, csak más nyelven.
VI. Egy kép, ami nem csak a könyvhöz köt – hanem egymáshoz is
Egy illusztráció nem csupán a történethez kapcsolódik. Hanem a pillanathoz is, amikor a történet elhangzik.
Ott van, amikor anya vagy apa leül a gyerek mellé, kinyílik a könyv – és elindul a közös figyelem.
Az a bizonyos „csendben nézzük” pillanat.
Ez a pillanat nem tanít – összeköt.
A kép ott van a mesemondás ritmusában, a lapozás mozdulatában, abban a tekintetváltásban, amikor a gyerek rámutat valamire, amit először csak ő vesz észre.
És lehet, hogy évek múlva a gyerek már egyedül olvas –
de ugyanabba a könyvbe néz bele, amit együtt néztetek,
és már mást lát a képen. Vagy talán csak másképpen?